Rodopska banica

Kuchnia bułgarska była mi dotąd nieznana. Kiedy w moje ręce trafiła książka Podróże kulinarne: kuchnia bułgarska, od razu znalazłam kilka przepisów, które mnie zainteresowały. Upatrzyłam sobie przede wszytskim receptury na bułgarskie słodkości, jednak przygodę z tą kuchnią postanowiłam zacząć od zrobienia banicy. 

Nadzienie składa sie z ryżu, fety, masła i jajek. Całość zawija się w cienkie ciasto i piecze w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni C. Nie wiem dokładnie, z jakimi dodatkami banicę jedzą Bułgarzy, jednak ja polecam jedzenie jej na przykład z mieszanką sałat polaną sosem.






Składniki:

ciasto:
  • 200 g mąki
  • 1 łyżka oliwy
  • 1 łyżka octu jabłkowego
  • 6 łyżek wody
  • masło do wysmarowania formy
nadzienie:
  • 200 g ryżu
  • 100 g masła
  • 3 jajka
  • 250 g sera feta

Przygotowanie:

Ryż ugotować, wymieszać z masłem.

Przestudzić, połączyć z jajkami i rozkruszonym serem.

W razie potrzeby doprawić solą.


Piekarnik nagrzać do 180 stopni C.

Z mąki, wody, octu i soli wyrobić gładkie, twarde ciasto.

Ciasto podzielić na 2 części - jedną nieco większą od drugiej, posmarować olejem i odstawić w ciepłe miejsce na około 30 minut.

Ciasto rozwałkować na 2 okrągłe, cienkie placki - jeden większy, drugi mniejszy.

Formę do pieczenia o średnicy 25 cm nasmarować masłem.

Na spód formy wyłożyć większy placek, w taki sposób, aby ciasto zachodziło na ścianki naczynia. Wyłożyć nadzienie i przykryć mniejszym plackiem, w razie potrzeby zagiąć do środka wystające części placka, którym wyłożona jest forma, żeby nie odstawały.

Piec około 30 minut.



3 komentarze:

  1. Mnie też kuchnia bułgarska jest raczej obca, ale taką serową banicę chętnie bym zjadła! Wygląda pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi osobiście się podoba :) Jestem zaaa :) :) :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moje smaki, jestem na tak:-)

    OdpowiedzUsuń